Fotos i pressen

24.05.2017

I dag havde vi besøg af Terkel Spangsbo som er redaktør på Tårnby Bladet.

Medlemmerne af Amager Fotoklub står for en stor del af de billeder der bliver bragt i avisen, og derfor var det meget godt lige at få lidt input til hvordan en redaktør udvælger billeder.

Terkel kom med en del gode tip til de 20 fremmødte medlemmer, og nogle af dem lød således:

• Redaktøren ved ikke hvilke billeder han IKKE fik. Sagt på en anden måde - lad være med at sende ham alle billeder, men vælg selv de bedste ud.
  • Fokusér på det historien i billedet handler om. Undgå derfor alt for meget unødig "støj" i baggrunden som tager fokus fra historien, så skyd på stor blænde så baggrunden bliver sløret.
  • Hvis det er billeder af personer, så undgå billeder hvor de har åben mund, lukkede øjne, ser ud som om de keder sig og andre uheldige tilfælde.
  • Sørg for der er luft omkring motivet så der er plads til at beskære billedet så det passer ind i de spalter hvor der er plads.
  • Undgå opstillede billeder - det er sjældent godt.

Ovenstående var blot nogle enkelte de råd Terkel gav.

Terkel havde også et par bøger med fra den gang, hvor fotografer solgte deres billeder via kataloger. Disse bøger forærede han klubben.