Klubmesterskab

Generelt

Amager Fotoklubs klubmesterskab er frivilligt og åbent for alle klubbens medlemmer.

Det primære formål med klubmesterskabet er at færdiggøre sine billeder, vise dem frem og få dem bedømt af en ekstern dommer. At deltage er en fin øvelse i at arbejde i dybden med sine billeder og modtage respons på dem.

Vi afholder fire konkurrencer fordelt på et kalenderår.

1. Digital 1
  2. Papir 1
  3. Digital 2
  4. Papir 2

Konkurrenceregler

• Man kan deltage med op til 3 billeder pr. konkurrence, hvoraf ét billede kan erstattes af en serie på max 6 billeder.
  • Et eller flere seriebilleder må gerne afleveres som enkeltbillede i en anden konkurrence.
  • Både monokrome såvel som farvebilleder er velkomne.
  • Der er ingen temaer eller tvungne emner.
  • Billeder kan kun deltage én gang (med undtagelse af seriebilleder som nævnt tidligere).
  • Billeder skal være baseret på eget fotografi, og må ikke være skabt som en proces i et AI (kunstig intelligens) program.
  • Billeder med logo, navn, klubnavn eller titel sorteres fra.
  • Papirbilleder:
    • Billeder afleveres maximalt i A3-format (42x30 cm) inkl. passepartout, og maks. 3 mm i tykkelsen.
    • Billeder afleveres opklæbet på støttekarton, eller indsat i passepartout.
    • Billeder navngives på bagsiden med medlemsnummer og billednummer (Medlemsnummer-1, -2, -3) i nederste højre hjørne.
      For serier tilføjes A til F.
    • På bagsiden tegnes en "pil opad" der angiver motivretningen.
    • Uopklæbede billeder vil ikke blive bedømt.
    • Papirbilleder afleveres også som jpg-fil (max 2048px på længste led) til brug på website og dommeraften.
  • Digitalbilleder:
    • Digitalbilleder afleveres som jpg-fil med maximalt 2048 pixels på den længste led.
    • Billedfiler navngives med medlemsnummer og billednummer (Medlemsnummer-1, -2, -3). For serier tilføjes A til F.

Aflevering

Afleveringsfrist fremgår af klubbens website og som begivenhed i klubbens facebookgruppe.

Billedfiler sendes som e-mail til amagerfotoklub.indlevering@gmail.com.

Papirbilleder afleveres på en klubaften.

Pointsystem

De 15 bedste billeder tildeles pointene 16 til 2. Øvrige billeder får 1 point.

Et dommerdiplom er en særlig udmærkelse og giver ikke ekstra point.

Deltageren med flest point vinder konkurrencen.

Årets klubmester er deltageren med sammenlagt flest point fra de fire konkurrencer. Og hvis flere medlemmer har samme antal point, vinder det medlem som flest gange er blevet bedst placeret i konkurrencerne.

Indleverede billeder behandles omhyggeligt, men Amager Fotoklub tager ikke ansvar for eventuelle bortkomne eller beskadigede konkurrencebilleder.

Husk at få dine papirbilleder retur efter dommeraftenen. Og medmindre andet aftales, skal billederne afhentes senest 14 dage efter dommeraftenen. Klubben forbeholder sig retten til at smide ikke afhentede billeder ud.

Medlemmerne har ophavsret til egne billeder og bærer selv det juridiske ansvar for billedernes indhold.